مارس 17, 2021 By Info Off

بهترین ارزن | فرق ارزن ایرانی و خارجی | سوپر ارزن

ارزن خارجی ؟ ارزن ایرانی ؟ بهترین ارزن کدام است ؟ فرق ارزن ایرانی و ارزن خارجی چیست ؟ چطور می توان فهمید که این ارزن خارجی است یا ایرانی؟ ارزن ایرانی بخرم یا ارزن خارجی؟ ارزن خوب چه ویژگی هایی دارد؟ روش کشت ارزن برای داشتن ارزن با کیفیت و پر بار چگونه است؟ سوپر ارزن چیست؟

ارزن خارجی : ارزن خارجی از سمت شمال شرق و شمال غرب ایران و اکثرا از کشورهای روس ، اوکراین ، ترکمنستان وارد ایران می شود . از مشخصات برجسته ارزن خارجی روس و اوکراین ، پوست ضخیم و درشت است

ارزن ایرانی : ارزن ایرانی غالبا از ارزن های خارجی وارداتی مرغوب تر است . ارزن ایرانی رنگ روشن و بسته به منطقه آن ، پر مغز است . چند استان در ایران حرف اول ارزن را می زنند کرمان ، خراسان ، اصفهان و اراک . البته آذربایجان شرقی نیز ارزن مرغوبی دارد.
فرق ارزن خارجی و ایرانی : اولین تفاوت ارزن خارجی و ایرانی این است که پوست ارزن داخلی ایران از پوست ارزن خارجی روس و اوکراین نازک‌تر بوده و زود حضم تر است
ارزن ایرانی از ارزن خارجی گرانتر است چون ارزن ایرانی کیفیت بالاتری دارد .
برای اینکه ماندگاری ارزن خارجی بیشتر شود به آن نگهدارنده می زنند تا از آفت و کپک محفوظ بماند که در نتیجه کیفیت ارزن خارجی را پایین می‌آورد.
ارزن خارجی بیشتر از طریق کشتی وارد ایران می شوند و در نتیجه در معرض رطوبت دریا هستند و ممکن است کیفیت خود را از دست دهند و گاها بصورت ظاهری و یا داخل ارزن کپک می زند
گفته می شود پرندگانی که از ارزن خارجی تغذیه می کنند عمر کمتری خواهند داشت !
ارزن ریز (ارزن خارجی) برای پرندگان زینتی کوچک مناسب است و ارزن درشت (ارزن ایرانی) برای مثلاً کبوتر ، طوطی و …
رنگ ارزن ایرانی روشنتر از ارزن خارجی است ‌.

ارزن خارجی احتمالا در مجاورت رطوبت قرار گرفته است و درنتیجه ماندگاری و کیفیت تحت تاثیر قرار می گیرد

البته گفته می شود ارزن خارجی برای مناطق سردسیری و کوهستانی مناسب است.

بجهت تشخیص مرغوبیت ارزن و پربار بودن آن ، نصف لیوان را آب بریزید و سپس در آن یک مشت ارزن اضافه کنید. اگر ارزن سالم و مرغوب باشد در کف لیوان جای میگیرد و اگر پوک و نامرغوب باشد بالا میماند از روی درصد ته نشین شدن ارزن میتوان درصد سالم بودن و مرغوبیت آنرا تخمین زد . 

ارزن سوپر : قوت ارزن سوپر در مدت زمان پرواز پرنده مشخص می شود . ارزن خراسان بیشترین قوت پرواز را به پرنده و بخصوص کبوتر می دهد

کبوترداران

بهترین ارزن ارزنی است که ۱- مغز بیشتر و درشت‌تری داشته باشد . ۲- رنگ آن روشن باشد (البته بذر ارزن رنگ زرد مایل به قهوه ای دارد) ۳- کشت امسالی باشد . البته برای خرید ارزن خوب باکیفیت باید از جای قابل اعتماد خرید کرد ، نمونه ارزن را مشاهده کرد و نیز قیمت خرید عمده ارزن را نیز در پارامترهای خرید ارزن خوب لحاظ کرد.

برای شناسایی ارزن مرغوب و ارزن با کیفیت باید به سال برداشت ، شرایط انبارداری ، خارجی/ داخلی بودن ، رنگ ارزن ، مغز ارزن و کیفیت مغز ارزن توجه کنید .

پس دقت کنید ارزن بد و بی کیفیت عمر پرنده را کوتاه و حیوان را مریض خواهد کرد پس فقط قیمت ارزن را ملاک قرار ندهید .

مغز ارزن ایرانی هرچند گران است و بیشتر برای مصرف آش ارزن یا همان توگی استفاده می شود ولی بهترین غذا برای طیور و پرنده های گران قیمت می باشد .

برای داشتن یک ارزن با کیفیت و با بازدهی بالا باید به نحوه کشت و آبیاری آن دقت زیادی داشت :

زمان کاشت بذر ارزن :

هنگامی که درجه حرارت خاک ۱۴ ~ ۱۵ سانتیگراد باشد زمان مناسب کاشت ارزن است . کشت ارزن در مناطق مختلف :

مناطق سرد : اواخر اردیبهشت تا نیمه اول خرداد

مناطق معتدل : کشت اول : اوایل تا اواسط اردیبهشت ، درکشت دوم : اواخر خرداد تا اواخر تیرماه

مناطق گرم : کشت اول : اواسط فروردین تا اوایل اردیبهشت ، کشت دوم : اواخر مرداد تا اوایل شهریور

میزان بذر ارزن در هر هکتار :

کشت ماشینی : 15-10 کیلوگرم در هر هکتار.  کشت دست داشت : حدود 20-15 کیلوگرم در هر هکتار. فاصله مناسب ردیف ها از همدیگر حدود 50 سانتیمتر و فاصله بوته ها از همدیگر حدود 15-12 سانتیمتر با عمق کاشت 3-2 سانتیمتر توصیه می‌شود و تراکم مناسب کشت  400-300 هزار بوته در هکتار می باشد.

تغذیه گیاهی ارزنمیزان کود مورد نیاز :

با توجه به وضعیت حاصلخیزی خاک و کشت قبلی می‌بایست نسبت به توصیه کودی اقدام کرد. در مجموع حدود 100 کیلوگرم کود فسفاته، 50 کیلوگرم کود ازته و 40 کیلوگرم کود پتاسه در هر هکتار مورد نیاز است. البته توصیه می‌شود قبل از کودپاشی ، خاک آن منطقه آزمایش شود.

روش آبیاری ارزن:

بایستی در آبیاری اول و دوم دقت کافی داشت که مشکل سله بستن خاک بخصوص در خاکهای سنگین بوجود نیاید. آبیاری ارزن در فواصل ۷ تا ۱۰ روز یکبار، بیشترین بازده را خواهد داشت. بطور متوسط میزان آب مصرفی این گیاه حدود ۳۰۰۰~۴۰۰۰ مترمکعب در هر هکتار می باشد.

خرید ارزن خارجی :

همچنین ما شما را برای خرید و تشخیص کیفیت ارزن راهنمایی می کنیم پس در خصوص مشاوره خرید ارزن با ما در تماس باشید

نمونه ارزن های مرغوب :

بذر ارزن – ارزن مرغوب
بهترین ارزن
ارزن درجه یک